Kötelező kalkulátorKötelező kalkulátor
Kötelező biztosítás kalkulátor
4.9 - 30 szavazat

KGFB 2011: köbcenti helyett kilowatt alapján

Kötelező biztosítás kalkulátor 2018

Az idei módosítások folytatásaként 2011 január elsejével újra változik a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás szabályozása. Szakértők szerint emiatt minden korábbinál többen válthatnak biztosítót.

A változás lényege: 2011. január 1-jétől nem a hengerűrtartalom (cm3), hanem a motorteljesítmény (kW) alapján kategorizálják a személyautókat és a motorkerékpárokat a biztosítók. A magyarázat: a gyorshajtásból következő balesetek nagy része a jármű teljesítményével mutat összefüggést, emiatt a biztosítóknak nagyobb kockázatot jelentenek az erős autók, motorok. Ma már a motorerő nem feltétlenül a lökettérfogatból következik: a modern 1,4 literes benzmotorok (turbóval) akár 140-160 lóerő (103-118 kilowatt) teljesítmény leadására is képesek.

 

Előreláthatólag a kis köbcentis, de erős autók tulajdonosai járhatnak rosszabbul: például az említett 1,4 literes motorból a Volkswagen (vagy az Opel) gyárt(ott) 75 és 140 lóerős változatot is. Eddig ezek egy biztosítási kategóriába estek, az erősebb változat azonban jövőre két kategóriával is feljebb léphet, ez pedig megjelenik a biztosítási díjban. Jobban járhatnak ugyanakkor a régi, nagy lökettérfogatú, de gyenge dízelautók tulajdonosai: esetükben lefelé vált kategóriát a jármű.

 

- A változást korábban a biztosítók kezdeményezték, és két területen érinti a besorolásokat - reagált érdeklődésünkre a Mabisz (Magyar Biztosítók Szövetsége) részéről dr. Forgács Zoltán közgazdasági ügyvezető.

 

- A személygépkocsiknál és a motorkerékpároknál az eddigi lökettérfogat-alapú kategorizálást felváltja a teljesítményalapú (kW) besorolás. A másik változás egyes haszongépjárműveket érint: a tehergépkocsiknál és a vontatóknál az eddigi (hasznos) teherbírás szerinti kategorizálást felváltja a megengedett legnagyobb össztömeg szerinti besorolás. Az új szabályozással megszűnik az az anomália például, hogy egy 6 tonna össztömegű darus kocsi a legkisebb kategóriába nyert besorolást, mert a hasznos teherbírását a vezetőfülkében elhelyezkedő két fő okán 250 kilogrammban határozták meg. Nyilvánvaló, hogy ez a jármű a veszélyesség szempontjából az utakon ugyanazt a kategóriát képviseli, mint a hat tonna össztömegű normál tehergépkocsi - adott magyarázatot dr. Forgács Zoltán.

 

Visszatérve a személyautókhoz: azt, hogy a besorolási változás konkrétan hogyan hat a biztosítási díjra, a szakember szerint csak a 2011. évi tarifák meghirdetése után lehet majd látni.
A teljes cikk itt olvasható

Vissza